Δέσποινα Ιακώβου - Ψυχολόγος
Η ψυχολογική υπηρεσία στη Σύγχρονη Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση λειτούργησε στα πλαίσια της πρόληψης, της εκπαίδευσης και της αντιμετώπισης των προβλημάτων που αφορούν αυτή την ηλικία. Ακόμη εκτός από την ατομική συμβουλευτική γονέων λειτούργησαν και σχολές γονέων όπου εκτός από τα εξελικτικά στάδια της προσχολικής ηλικίας γινότανε αναφορά και σε άλλα θέματα που επιθυμούσαν οι γονείς όπως οριοθέτηση, αυτοεκτίμηση, φοβίες, επιθετική συμπεριφορά, κ.α. Οι εκπαιδευτικοί είχαν άμεση πρόσβαση στην ψυχολογική υπηρεσία για εκπαιδευτικούς χειρισμούς , εκτίμηση και αξιολόγηση παιδιών που έχριζαν πρώιμης παρέμβασης. Η υπηρεσία είχε τη δυνατότητα να αξιολογήσει πιθανές μαθησιακές ή συμπεριφορικές δυσκολίες και να επέμβει άμεσα συντονίζοντας το πλαίσιο μαθητής-σχολείο-οικογένεια (στους χώρους του σχολίου). Σε αυτό το γεγονός οφείλεται και το ότι σχεδόν όλοι οι απόφοιτοι ικανοποιούσαν πλήρως τα τεστ σχολικής ετοιμότητας.
Στο εκπαιδευτικό πλαίσιο η ψυχολογική υπηρεσία σχεδίασε και εφάρμοσε ένα διαθεματικό πρόγραμμα όπου έτρεχε όλη τη χρονιά με θέμα «μαθαίνω για τη ζωή μέσα από τον εαυτό μου και την οικογένειά μου». Ξεκινώντας από την αυτοαντίληψη και προχωρώντας στην οικογένεια δουλέψαμε όλα τα συναισθήματα που αφορούν αυτή την ηλικία σε σχέση με τον εαυτό και τους άλλους (φίλους- οικογένεια). Συζητήσαμε, παίξαμε, δραματοποιήσαμε συναισθήματα όπως ο εγωισμός, η ζήλεια, ο φόβος, η θλίψη και πολλά άλλα. Μέσα από πρωτοποριακό εκπαιδευτικό υλικό (ποδιές με τα βασικά όργανα, μικρούς φιλικούς σκελετούς) μάθαμε πως λειτουργεί το σώμα μας και πως μπορούμε να το φροντίζουμε καλύτερα. Ξεκινήσαμε από το πώς ήρθαμε στη ζωή, πως εξελιχθήκαμε μέχρι αυτή την ηλικία και πως πιστεύουμε ότι θα είμαστε αργότερα, Συζητώντας για τις διαφορετικές μορφές οικογένειας, ασχοληθήκαμε με τη διαφορετικότητα, το σεβασμό προς τον άλλο και μιλήσαμε για τα συστήματα αξιών. Από τα επαγγέλματα των γονιών μεταφερθήκαμε στην λειτουργία της κοινωνίας και τους θεσμούς της.
Τα παιδιά μας έχοντας αυτές τις εμπειρίες και φοιτώντας σε ένα μοντεσσοριανό περιβάλλον βοηθήθηκαν πολύ στην αυτονομία, στην αυτενέργεια και στην εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Οι κοινωνικές τους δεξιότητες αν και δεν αξιολογήθηκαν επιστημονικά υπήρξαν ιδιαίτερα ανεπτυγμένες, κατ’ ομολογία των γονέων τους.