Θεσσαλονίκης Ιστορική Διαδρομή
ΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΟΝΤΕΣΣΟΡΙΑΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Thessaloniki
The Course of History
An educational approach
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΒΙΛΔΙΡΙΔΗ
«Η ιδέα να βοηθήσουν τα παιδιά στο ξετύλιγμα της ιστορίας της πόλης, μου άρεσε από την αρχή και η συνέχεια με δικαίωσε»
Κάθε φορά που ξετυλίγεται μπροστά μας το πολύχρωμο κουβάρι της δισχιλιόχρονης Ιστορίας της «δικιάς» μας Θεσσαλονίκης, επιβεβαιώνεται το αξιοθαύμαστο δυναμικό των παιδιών, καθώς φανερώνονται μεμιάς οι καταπληκτικές τους ικανότητες και η δημιουργική φαντασία τους.
Έχοντας ως κατευθυντήριες ιδέες του παιδαγωγικού μας σχεδιασμού, την αρχή του project, την ενεργοποίηση όλων των αισθήσεων, την ανάπτυξη της δυναμικής της ανίχνευσης από το παιδικό μάτι, αλλά και τη μετατροπή της αισθητηριακής αυτής εμπειρίας σε δημιουργική δραστηριότητα, πετύχαμε την εμπλοκή του παιδιού στην αντιληπτική διαδικασία.
Με τη χρήση της μακέτας και της κούκλας που αντιστοιχούν σε κάθε ιστορική περίοδο της Θεσσαλονίκης αλλά και την παράλληλη χρήση φυσικών και μη, άλλων υλικών (πηλός, ξύλο, σαπούνια, πέτρες, γύψο, χρώματα, μακιγιάζ, χτενίσματα, πινέλα, χαρτιά, υφάσματα, κλωστές, κοσμήματα, ψηφίδες, παιχνίδια-αντίκες κ.ά.) και επιχειρώντας αρχικά να κεντρίσουμε την περιέργεια και το ενδιαφέρον των παιδιών, καταφέραμε να κατανοήσουν τα παιδιά την ιστορική εξέλιξη της πόλης από την ελληνιστικούς χρόνους μέχρι σήμερα, στους τομείς:
-του περιβάλλοντα χώρου (κτίρια, αρχιτεκτονική, φυσικό περιβάλλον, γειτονιά κ.ά.)
-των ενδυματολογικών συνηθειών, ηθών και εθίμων (ρούχα, τρόπος που τα φορούσαν, χαρακτηριστικά αξεσουάρ της κάθε εποχής όπως κοσμήματα, εμβλήματα κ.ά.)
-αντικειμένων που προσδιορίζουν κάθε εποχή (έπιπλα κ.ά.).
Μετατρέποντας τα παιδιά όλες αυτές τις εμπειρίες σε εικαστικές και θεατρικές δραστηριότητες, δημιουργούν γέφυρες ανάμεσα στις συγκεκριμένες ιστορικές περιόδους που τους επιτρέπουν να ταυτιστούν με τα πρόσωπα στη διαχρονική εξέλιξη της ιστορίας και να κάνουν τους ανάλογους συσχετισμούς.
Έτσι, ύστερα απ’ όλα αυτά δεν τους είναι δύσκολο να αντιληφθούν το μωσαϊκό επιδράσεων και επιρροών που συνέθεσαν το μαγικό χαρακτήρα της πόλης τους, της Θεσσαλονίκης, ούτε τους φαίνονται «περίεργες» οι διηγήσεις της γιαγιάς που ανήκουν σε κάποια άλλη εποχή, την εποχή που οι άνθρωποι μιλούσαν ακόμη μεταξύ τους…
Μαριάννα Βιλδιρίδη
Φιλόλογος-Παιδαγωγός