Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
img
     
03/11/1999
Εκπαιδευτικό Ίδρυμα ΠΑΣΤΕΡ, Θεσσαλονίκη

Ομιλία στο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα ΠΑΣΤΕΡ

Αγαπητοί γονείς,

Με ιδιαίτερη χαρά οι συνεργάτες μου κι εγώ σας υποδεχόμαστε, στις φιλόξενες εγκαταστάσεις του Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ΠΑΣΤΕΡ. Ο Πρόεδρός του κ. Μάκης Στεργίου ανταποκρίθηκε στο αίτημά μας και τον ευχαριστούμε για την υποστήριξή του. Η πρώτη για φέτος συνάντησή μας, στόχο έχει να σας παρουσιάσουμε το πρόγραμμά μας, να σας ενημερώσουμε για τις πρωτοβουλίες μας και να σας καταθέσουμε τους μελλοντικούς μας σχεδιασμούς.

«Μάνα που ορθώθηκες του χρέους λαμπάδα και πρώτη του τέκνου σου παιδαγωγός. Οδήγα το σπλάχνο σου να πάρει τη δάδα που του ανάβει η δεύτερη μάνα, η νηπιαγωγός».

Τα λόγια της ψυχής, που ήταν γραμμένα σε ηρώο αφιερωμένο στη νηπιαγωγό παρουσιάζουν με τον πλέον ανάγλυφο τρόπο τη συμβολή της δεύτερης μάνας – της νηπιαγωγού, στη διάπλαση του τρυφερού σπλάχνου μας.

Η είσοδος του παιδιού σε ένα κόσμο, του παιδικού σταθμού-νηπιαγωγείου είναι μία από τις σπουδαιότερες και συνάμα πιο ευαίσθητες στιγμές της ζωής του. Καλείται το παιδί να προσαρμοστεί σε ένα νέο -ξένο για το ίδιο- περιβάλλον, να αποχωριστεί τους γονείς του και να λειτουργήσει μέσα σε αυτό το περιβάλλον με τα υπόλοιπα μέλη.

Η προσχολική ηλικία είναι καθοριστική για τη νοητική του ανάπτυξη, καθώς αποτελέσματα ερευνών αποδεικνύουν, ότι το διάστημα από τη γέννηση ώς την ηλικία των 5 χρονών, σταθεροποιείται ο δείκτης νοημοσύνης του παιδιού. Σε αυτή την ενεργητική περίοδο ανάπτυξής του -σωματική και νοητική- καλούνται οι γονείς και το σχολικό περιβάλλον, να καλύψουν τις ανάγκες και να κατευθύνουν το δυναμικό του για μάθηση. Οι ευθύνες που αναλογούν στον καθένα μας είναι πολλές και απαιτείται εγρήγορση, αποφασιστικότητα, ουσιαστικός σχεδιασμός και υπευθυνότητα. Το σχολείο μάς έχει δώσει δείγματα γραφής και θα ήθελα από την πλευρά σας να συνεχίσετε να στηρίζετε, να εμπιστεύεστε, και να ενθαρρύνετε τις πρωτοβουλίες μας.

Οτιδήποτε έχουμε εξαγγείλει, βρίσκεται στο στάδιο της πραγματοποίησης ή έχει γίνει. Το έργο για το σχολείο μας δεν τελειώνει ποτέ. Πάντα υπάρχει η δυνατότητα να γίνουν έργα, διορθώσεις και αλλαγές. Ωστόσο, κλείσαμε έναn κύκλο και στον απολογισμό που κάναμε, βγάλαμε χρήσιμα συμπεράσματα. Η προσωπική μου αγωνία εστιάζεται στο γεγονός, να μην υπάρξει ημέρα «χαμένη» για τα παιδιά. 

Μπαίνουμε πάντοτε στοn πειρασμό να μην αρκούμεθα στο βασικό κορμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος και φυσικά στα αγαθά που προσφέρει το μοντεσσοριανό σύστημα, και εφαρμόζουμε ό,τι πιο καινούργιο, πιο πρωτοποριακό, πιο σύγχρονο και εκπαιδευτικά ενδεδειγμένο, παραμερίζοντας κόπους, προσωπικές θυσίες τόσο δικές μου όσο και των συνεργατών μου, έξοδα, για να παρέχουμε περισσότερα δημιουργικά ερεθίσματα στα παιδιά μας.

Έτσι τα τρυφερά αγγελούδια μας αποκτούν γνώσεις, σφυρηλατούν τους μηχανισμούς αυτοάμυνας και είναι έτοιμα να δεχτούν το κάθε «καινούργιο δεδομένο» με ζηλευτή προσαρμοστικότητα. Όλη η διαδικασία εκπαίδευσης γίνεται κάτω από συνθήκες χαράς, ικανοποίησης, παιχνιδιού και ευχαρίστησης. Τα παιδιά κατ’ αυτόν τον τρόπο αποδίδουν καλύτερα, δεν κουράζονται και είναι έτοιμα να δεχθούν το καθετί που τους προσφέρουν οι εκπαιδευτές τους. Έτσι, προετοιμάζονται, με μεθοδικότητα και η μετάβασή τους στα επόμενα σχολικά βήματα γίνεται με απόλυτη επιτυχία. Το παιδί παίζει με χρώματα, πειραματίζεται με τους ήχους, γνωρίζει το σώμα του, έρχεται σε επαφή με την τέχνη, ανακαλύπτει τη γνώση μέσα από το παιχνίδι. Με το μοντεσσοριανό υλικό μαθαίνει να γίνεται υπεύθυνο, ανεξάρτητο, ελεύθερο, να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να σέβεται και να το σέβονται, να αυτοεξυπηρετείται, να αντιμετωπίζει τη ζωή του σοβαρά και συνάμα ευχάριστα, με ταχύτητα και αποφασιστικότητα.

Η μοντεσσοριανή φιλοσοφία είναι τρόπος ζωής. Απαιτείται να είναι υπεύθυνο και να αντιμετωπίζει καίρια και άμεσα τα προβλήματά του και όλα αυτά τα μαθαίνει από μικρό παιδί, γι’ αυτό κρίνεται απαραίτητη η παρακολούθηση του μοντεσσοριανού προγράμματος για 3 χρόνια. Μαθαίνει να σκέφτεται, να παρατηρεί να ενεργεί συνδυαστικά, να αγαπά, να μην αδικεί και να μην αδικείται. Ειδικά στα χρόνια που διανύουμε και που διανύουμε και που οι αξίες έχουν αλλοιωθεί, αγάπη πρέπει να είναι το πρώτο μέλημά μας. Ας μην περιμένουμε πάντοτε ανταπόδοση. Ευτυχισμένοι είμαστε όταν αγαπάμε.

Η εκπαιδευτική χρονιά που διανύουμε, μάς βρίσκει σε πλήρη εγρήγορση αφού πολλές απαιτήσεις των διαφόρων φορέων που επιθυμούν τη συνεργασία μας από τη μια πλευρά και η διάθεση του σχολείου μας από την άλλη να εμπλουτίζει  τα αγγελούδια του με ποικίλα ερεθίσματα, πρωτοβουλίες, δε μας αφήνει ούτε ημέρα αναξιοποίητη δημιουργικά.

Θα ήθελα να σας ενημερώσω, ότι η εφημεριδούλα των λιλιπούτειων φίλων μας, των παιδιών μας, «Ο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ», όχι μόνο έκλεισε ένα χρόνο κυκλοφορίας, αλλά επιλέχθηκε από την οργανωτική επιτροπή του προγράμματος «ΔΗΜΗΤΡΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ» του Δήμου Θεσσαλονίκης, ως μία από τις καλύτερες εφημεριδούλες και παρουσιάστηκε στην αίθουσα Μακρίδη, από τις 6 έως και τις 20 Οκτωβρίου.

Οι άξονες δράσης του σχολείου μας έχουν ως στόχο την πληρέστερη κατάρτιση του παιδιού, ώστε αποφοιτώντας και κάνοντας το επόμενο σχολικό βήμα να έχει απαραίτητα εφόδια. Η γνωριμία με τον πολιτισμό της χώρας μας επιτυγχάνεται, με τη συστηματική ενημέρωση των παιδιών μας. Αποφασίσαμε να περιορίσουμε τις εξωτερικές μας επισκέψεις για λόγους ασφαλείας, έτσι ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι μαθητές μας, αλλά και για να δώσουμε μεγαλύτερη βαρύτητα στα επιμορφωτικά προγράμματα που ξεκινήσαμε (υποδοχή 2000, εφημεριδούλα, διαγωνισμό ζωγραφικής, κλπ.).

Ως σχολείο έχουμε επιδείξει ιδιαίτερη περιβαλλοντική και οικολογική ευαισθησία, ώστε από τη μικρή και τρυφερή ηλικία το βλαστάρι μας να αποκτήσει περιβαλλοντική συνείδηση. Δε θα ήθελα για την οικονομία του χρόνου, να κάνω εκτενή αναφορά στο παρελθόν, αλλά θα σας παραθέσω τις πρόσφατες παρεμβάσεις σε ό,τι αφορά την περιβαλλοντική δράση μας, όπως και μερικές από τις μελλοντικές δραστηριότητές μας.

Πρώτοι ανταποκριθήκαμε στην ημερίδα που πραγματοποίησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης πριν ένα μήνα, με θέμα: «Θεσσαλονίκη, μια όμορφη και καθαρή πόλη, υποχρέωση όλων μας».. όπου θέσαμε στη διάθεση του Δήμου όλο το προσωπικό, τους μαθητές μας, για να βοηθήσουμε κι εμείς, στα τετραγωνικά που μας αντιστοιχούν, την προσπάθεια για μια πιο καθαρή πόλη. Η Αντιδημαρχία Καθαριότητας θα μας εφοδιάσει με τον κατάλληλο εξοπλισμό και τα αγγελούδια μας θα εφαρμόσουν το πρόγραμμα που ξεκίνησε ο Δήμος. 

Θα πρέπει να σας υπενθυμίσω ότι πρωτοβουλία για μία πιο Ανθρώπινη και Καθαρή πόλη είχαμε πάρει ως σχολείο, πριν από πολλά χρόνια όταν όλοι αδιαφορούσαν. Είμαστε περήφανοι που τα οράματα και οι ιδέες μας, γίνονται πραγματικότητα σε ευρεία κλίμακα.

Δηλώσαμε συμμετοχή για το πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής, γιατί επιθυμούμε τα αγγελούδια μας να έχουν στέρεες βάσεις γνώσεων και να είναι χρήσιμοι και εποικοδομητικοί στην υπόλοιπη ζωή τους. Πιστεύουμε και στηρίζουμε την επιστημονική κατάρτιση και επιθυμούμε τη συνεργασία και τη κοινή συμμετοχή για ένα καλύτερο μέλλον των παιδιών μας, σε πόλεις με πιο ανθρώπινο πρόσωπο.

Στο χώρο του πολιτισμού και ειδικότερα στα πλαίσια των καλλιτεχνικών πρωτοβουλιών μας, ενδεικτικά σάς τονίζω ότι θα παρακολουθήσουμε, η τάξη των νηπίων, στις 10 Νοεμβρίου τη Θεατρική παράσταση του Σατιρικού Θεάτρου Θεσσαλονίκης «Επικίνδυνο Παιχνίδι», στο Θέατρο «Αλέκος Σακελλάριος», με πρωταγωνιστή το γνωστό ηθοποιό και αγαπητό φίλο των παιδιών, το Γιάννη Μαλούχο. Θα πρέπει να σας κάνω γνωστό ότι θα δοθούν μόνο δύο θεατρικές παραστάσεις κι εμείς πετύχαμε να είμαστε μέσα σ' αυτές. Το επίπεδο των παιδιών μας, για μία ακόμη φορά μάς έδωσε το δικαίωμα να κάνουμε μερικά βήματα μπροστά και να είμαστε στο ίδιο επίπεδο με τάξεις δημοτικού. Αισθανόμαστε πολύ περήφανοι που τη θεατρική παράσταση Θα παρακολουθήσει το δικό μας σχολείο. Το έργο μας δικαιώνεται μέσα από τα παιδιά μας.

Επίσης, τη Δευτέρα 8 Νοεμβρίου, θα έρθει στο σχολείο μας ο βραβευθείς σκηνογράφος κ. Γιώργος Ασημακόπουλος, ο οποίος θα δουλέψει με τα παιδιά στον τομέα των εικαστικών.

Η επιμόρφωση του προσωπικού μας είναι διαρκής και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη διοργάνωση, αλλά και τη συμμετοχή σε συνέδρια με κορυφαίους εισηγητές. 

Επιτρέψτε μου να σας κρατήσω μερικές εκπλήξεις, που θα σας τις φανερώσω κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής περιόδου και έχουν να κάνουν με τη διοργάνωση ψυχαγωγικών εκδηλώσεων. Επιθυμούμε, τη δική σας συμμετοχή, αφού στις εβδομαδιαίες συναντήσεις που έχουμε καθιερώσει μεταξύ του προσωπικού του σχολείου και εμού, συζητούμε τα τυχόν προβλήματα, και θα μπορούμε να τα επιλύουμε άμεσα, αλλά το βασικότερο, να παρακολουθούμε από κοντά την εξέλιξη, και την προσαρμογή του παιδιού στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Θέλουμε να λειτουργούμε συλλογικά και θεωρούμε τη στενή συνεργασία μας δεδομένη.

Στηρίζουμε τη μεγάλη προσπάθεια της χώρας για την επιτυχή διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, και προσπαθούμε μέσα από τα στενά όρια των αρμοδιοτήτων μας, να προωθούμε τον αθλητισμό και το Fair-play. Όπως ήδη ξέρετε, το πρόγραμμα του tennis προχωρά με πολύ πετυχημένο τρόπο, η συνεργασία μας με την Πρέσβη της Ελλάδας για θέματα Αθλητισμού, Ανοχής και «Ευ Αγωνίζεσθαι» κας Κατερίνας Παναγοπούλου, είναι στενή και συστηματική και σχεδιάζουμε για φέτος επέκταση του αθλητικού προγράμματός μας, σε πιο μαζικά αθλήματα όπως ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ. Με δύο λόγια θα επισκεφθούμε τις ομάδες της πόλης μας (ΑΡΗΣ-ΠΑΟΚ-ΗΡΑΚΛΗΣ), θα αφήσουμε τα αγγελούδια μας να κλωτσήσουν την μπάλα, ποδοσφαιρικά να σουτάρουν και να βρουν δίχτυα, να ακούσουν τη θεωρία του προπονητή, να βάλουν την μπάλα στο καλάθι, να πάρουν αυτόγραφα από τους παίκτες. Ο αθλητισμός ενώνει!

Η φιλοσοφία του σχολείου μας, η οποία μετουσιώνεται σε πράξη με το σύστημα της Σύγχρονης Μοντεσσοριανής Εκπαίδευσης, αν επιχειρήσουμε να την καταγράψουμε με δύο λόγια, έχει ως άξονες να φέρει στην επιφάνεια τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των γλυκύτατων πλασμάτων μας, να γεμίσει το χρόνο τους με τρόπο δημιουργικό και γόνιμο, να καλλιεργήσει την ατομική και κοινωνική ευθύνη, να προβάλλει τον αθλητισμό, το αθλητικό ιδεώδες, το Ολυμπιακό πνεύμα, την ευγενή άμιλλα.

Πρωταρχικό βήμα για τη γραφή και την ανάγνωση των παιδιών μας, είναι το λεξιλόγιο. Τα δικά μας αγγελούδια όχι μόνο διαβάζουν την εφημεριδούλα μας, γνωρίζουν να παίρνουν συνεντεύξεις (Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Νίκος Γκάλης, κλπ.), αλλά και με τις πολλές παραστάσεις που έχουν αποκτήσει, εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο, καλλιεργούν τη κριτική τους διάθεση και είναι πάντα σε διαρκή ετοιμότητα. Η εξάσκησή τους αυτή διευκολύνει τους γονείς, εσάς, από απανωτές απορίες που ίσως σάς κούραζαν.

Στη φετινή πολύ όμορφη συνάντησή μας αισθάνομαι και πάλι συνεπής αφού οι περσινές υποσχέσεις μου, όχι μόνο υλοποιήθηκαν, αλλά προχωρήσαμε ακόμη παραπάνω. Είμαι χαρούμενη, που τόσα χρόνια το σχολείο μας έχει εδραιώσει συνθήκες εμπιστοσύνης, συνεργασίας και δικαιώνει τη φήμη του με το πολυδιάστατο και πολύπλευρο έργο του.

Στις 20 Νοεμβρίου και ώρα 11:30 ημέρα Σάββατο, το βιβλιοπωλείο ΙΑΝΟΣ (Αριστοτέλους 7) επέλεξε το σχολείο μας για την παρουσίαση του αντιρατσιστικού βιβλίου «Ο μαύρος κότσυφας κι ο άσπρος Γλάρος». Η επιλογή οφείλεται στο ότι ήδη εδώ και ένα μήνα, δουλεύουμε το συγκεκριμένο βιβλίο στο σχολείο και τα παιδιά μας θα είναι έτοιμα να συμμετάσχουν ενεργά στην εκδήλωση, που επιμελείται η παιδαγωγός-εμψυχώτρια κα Χρυσούλα Κοντελιέρη-Μαυράκη, με πολλά παιχνίδια και με μεθόδους σύμφωνες με τη φιλοσοφία του σχολείου μας, που θέλει την ενεργητική και σε καμία περίπτωση παθητική, στάση των παιδιών.

Θα ήθελα, επίσης, να σας ενημερώσω ότι τα ταλεντάκια μας, λόγω της ειδικής εκπαίδευσης που έχουν στη ζωγραφική, θα λάβουν μέρος στο διαγωνισμό ζωγραφικής που διοργανώνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης για την υποδοχή του 2000. Στόχος μας, όπως πάντα, η διάκριση για να τυπωθούν οι ζωγραφιές των παιδιών σε Χριστουγεννιάτικες κάρτες, από το Δήμο Θεσσαλονίκης. Έχουμε, όμως, καταθέσει και ολοκληρωμένη πρόταση για τις εορτές του 2000 στην επιτροπή του Δήμου που ξεκινούν αρχές Δεκεμβρίου και περιμένουμε την επίσημη έγκριση για να προχωρήσουμε. Θέλω να αισθάνεστε υπερήφανοι για τα αγγελούδια μας, γιατί αποκτούν σίγουρες βάσεις που δε θα τους διαψεύσουν στα επόμενα βήματα της ζωής τους. Πρέπει, όμως, τα παιδιά να παρακολουθούν τη συστηματική τρίχρονη εκπαίδευση, παραμένοντας στο σχολείο μας, για να μπορούμε να πετυχαίνουμε τους στόχους που θέλουμε. Η επιμονή στη προσπάθεια, μάς δικαιώνει!

Δε θα ήθελα να ξεχνάτε ότι το σχολείο μας έχει βραβευθεί από τη Διεθνή Μοντεσσοριανή Ένωση, ως ένα από τα καλύτερα Ευρωπαϊκά Προσχολικά Κέντρα της Ευρώπης. 

Μού έχει αναγνωρισθεί, επίσης, η δυνατότητα να εκπαιδεύω στις εγκαταστάσεις του σχολείου μοντεσσοριανούς παιδαγωγούς, πράγμα που σημαίνει ότι στο εγγύς μέλλον θα έχω τη δυνατότητα να δημιουργήσω ένα Πρότυπο Εκπαιδευτικό Κέντρο, εφάμιλλο της Γερμανίας και των Ηνωμένων Πολιτειών. Η διάκριση αυτή μεταφράζεται ως περισσότερη δουλειά, συστηματική προσπάθεια και ελάχιστο προσωπικό χρόνο. Όμως το λειτούργημα του εκπαιδευτικού, η αγάπη για τα αγγελούδια μας και η δική σας η συμπαράσταση, τα υπερνικά όλα.  Αξίζουμε όλοι μας ένα καλύτερο αύριο.

Η κρίσιμη αυτή ηλικία, μάς επιτρέπει με σωστό χειρισμό και διακριτικότητα, να δημιουργήσουμε ανθρώπους, που θα μπορούμε να ελπίζουμε ότι στις μεγαλύτερες ηλικίες τους Θα συμβάλλουν με τη στάση τους, στην αλλαγή του μέτριου σκηνικού που έχει καλύψει τη χώρα μας. Κάθε συνεργάτης (νηπιαγωγός, διοικητικό-επιστημονικό προσωπικό, ειδικοί σύμβουλοι) καταθέτει τις προτάσεις του και με ιδιαίτερη χαρά τις αποδέχομαι. Υπάρχει άριστη συνεργασία, γεγονός που μάς επιτρέπει να είμαστε αφοσιωμένοι στα κελεύσματα και τις ευχάριστες ανησυχίες των παιδιών μας.

Συνεχώς προσπαθούμε να ενημερωνόμαστε για οτιδήποτε συμβαίνει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και μέσω Internet, έτσι ώστε πρώτοι να εφαρμόζουμε οποιαδήποτε καινούργια ιδέα, πρόταση.

Οι επισκέψεις επωνύμων προσωπικοτήτων στις εγκαταστάσεις του σχολείου μας, πιστοποιούν με τον καλύτερο τρόπο τα υψηλά στάνταρ εκπαίδευσης που παρέχουμε. Οι εορτές λήξης του σχολικού έτους, τα διάφορα θεατρικά σχήματα, οι σχολικές εορτές (παρέλαση 28ης Οκτωβρίου) φανερώνουν, το μεράκι, τη διάθεση όλων μας για να μη λείψει κάτι από τα παιδιά.

Ας, μην μας διαφεύγει ότι έχουμε υποχρέωση ως εκπαιδευτικοί λειτουργοί, να εργαστούμε διαμορφώνοντας χαρακτήρες τέτοιου ήθους υπόστασης και βεληνεκούς, που θα μας κάνουν αύριο υπερήφανους με τη στάση ζωής που θ' ακολουθήσουν. Τα λουλούδια μας στην τρυφερή ηλικία 2,5-3-4-5 ετών γνωρίζουν τον εθνικό ύμνο και την προσευχή, εκκλησιάζονται, παρακολουθούν την έπαρση-υποστολή σημαίας και γενικότερα αισθάνονται «Ελληνόπουλα».

Τελευταία ακούστηκαν διάφοροι ψίθυροι, που στην πλειοψηφία τους ήταν ανώνυμοι και είχαν ως επίκεντρο τη μερική αναδιάρθρωση προσωπικού που επιχειρήσαμε στο σχολείο μας. Πρέπει να ξέρετε, ότι όλες οι κινήσεις μας έγιναν με περισσή σκέψη και είχαν ως στόχο την αναβάθμιση.

Τα νέα στελέχη που βρίσκονται από φέτος κοντά μας διαθέτουν εμπειρία, αποφασιστικότητα, υψηλά στάνταρ γνώσεων και πάνω απ’ όλα έχουν μεράκι, αγάπη και ζήλο για τα παιδιά. Η πρώτη θέση που κατέχουμε, επί τόσα χρόνια, μάς δίνει κουράγιο, με τη δική σας συμμετοχή και συμπαράσταση, να συνεχίσουμε πιο έμπειροι και πιο δυναμωμένοι το έργο και την προσπάθεια που μας εμπιστευτήκατε, γι’ αυτά το αύριο στο οποίο όλοι προσβλέπουμε να είναι πιο φωτεινό, πιο σίγουρο, πιο δυναμικό.

Ως διευθύντρια του σχολείου, δε δίστασα ποτέ να αναλάβω τις ευθύνες μου και είμαι σε θέση αυτήν τη στιγμή να σας διαβεβαιώσω ότι το σχολείο μας θα κινηθεί στα ίδια ποιοτικά και παραγωγικά πλαίσια, όπως συνέβη και κατά το παρελθόν.

Όλα τα στελέχη, πριν αναλάβουν επίσημα τα καθήκοντά τους, εκπαιδεύονται και μαθαίνουν με κάθε λεπτομέρεια το μοντεσσοριανό υλικό που πρόκειται να εφαρμόσουν στις τάξεις.