Μοντεσσόρι: Ένα όραμα για τα παιδιά
‘’Θέλεις να βάλεις στη ζωή σου 7 χρόνια χαράς και ευδαιμονίας? Φτιάξε στην αυλή σου έναν παιδικό σταθμό’’ έγραφε η συγγραφέας Μαρία Ιορδανίδου στο βιβλίο της ‘’Η Αυλή μας’’.
Αυτό ακριβώς έκανε η Μαριάννα Βιλδιρίδη, η όμορφη σύζυγος του γνωστού κοσμηματοπώλη Γιώργου Βιλδιρίδη. Δημιούργησε έναν παιδικό σταθμό στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης μέσα σε ένα παραμυθένιο περιβάλλον: τη ‘’Σύγχρονη Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση’’.
Η Μαριάννα Βιλδιρίδη δεν είναι σίγουρα από τις γυναίκες που θα μπορούσε να περιοριστεί στο ρόλο της κοσμικής κυρίας. Άνθρωπος με ανησυχίες και οράματα είχε εδώ και πολλά χρόνια αποφασίσει να ασχοληθεί με τη σωστή διάπλαση και εκπαίδευση των μικρών παιδιών.
Σπούδασε γαλλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Το βαθύ της ενδιαφέρον για την ψυχολογία και την παιδαγωγική την ώθησαν να παρακολουθήσει πολλά μαθήματα της Φιλοσοφικής καθώς και ένα κύκλο μαθημάτων θεατρολογίας και ιστορίας της Τέχνης στο SORBONNE του Παρισιού.
Ακολούθησαν μεταπτυχιακά στη βυζαντινή ιστορία, παρακολούθησε τα μεταπτυχιακά μαθήματα τμημάτων νηπιαγωγών και τέλος απέκτησε το πτυχίο του London Mondessori center, κάτι που αποτελούσε, όπως μας αποκάλυψε, το παιδικό της όνειρο.
Μια τόσο καλά καταρτισμένη επιστήμονας και συγχρόνως ευαίσθητη γυναίκα και μητέρα αποφάσισε να ξεκινήσει έναν παιδικό σταθμό στα πρότυπα της διδασκαλίας της Μαρίας Μοντεσσόρι. Ο σταθμός έγινε στο Πανόραμα της Θεσσαλονίκης, μέσα σε ένα παραμυθένιο περιβάλλον και ονομάστηκε ΄΄Σύγχρονη Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση’’.
Στον κήπο του σταθμού της Μαριάννας, δένδρα, λουλούδια, γρασίδι, το ζαχαρωτό σπίτι του Χάνσελ και της Γκρέτελ και μέσα του ένας μικρόκοσμος φτιαγμένος στα μέτρα των λιλιπούτειων μαθητών. Η Μαριάννα παρακολουθεί τα πάντα και φαίνεται ευτυχισμένη.
Μια παλιά θεωρία εκσυγχρονισμένη
-‘’Σύγχρονη Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση’’. Όνειρο ζωής?
‘’Ναι. Από τότε που τελείωσα το γυμνάσιο, ήθελα να σπουδάσω στο κέντρο Montessori του Λονδίνου, αλλά τα σχέδια άλλαξαν ως προς τις σπουδές. Μετά από αρκετά χρόνια όμως και πολλές επιστημονικές αναζητήσεις, ξαναγύρισα στην εκπαίδευση των παιδιών. Το να ασχοληθεί κανείς με τα παιδιά θέλει εκτός των άλλων ωριμότητα και εμπειρία, που μπορώ να πω ότι τώρα διαθέτω’’.
-Βλέπω ότι υπάρχει και μεγάλη δραστηριοποίηση του σταθμού και σε άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις.
‘’Ναι, κάνουμε εκθέσεις ζωγραφικής, γλυπτικής, παρουσιάσεις βιβλίων, επισκέψεις σε μουσεία και αξιοθέατα.
Τα παιδιά αναπτύσσουν το μυαλό τους κατά την προσχολική ηλικία και όλα αυτά που μαθαίνουν, καταγράφονται ανεξίτηλα στη μνήμη τους. Όταν καλούμε συγγραφείς παιδικών βιβλίων να συζητήσουν με τα παιδιά, ξέρουμε, ότι έτσι τα παιδιά αποκτούν πρότυπα. Και ξέρεις πώς λείπουν από τα σημερινά παιδιά τα πρότυπα?’’
Κάνουμε μια περιήγηση μέσα στους χώρους του σταθμού με οδηγό τη Μαριάννα Βιλδιρίδη. Ανοίγουμε πόρτες με χαμηλά πόμολα και μπαίνουμε σε αίθουσες γεμάτες χαρούμενα παιδάκια. Άλλα ζωγραφίζουν, άλλα μαθαίνουν να γράφουν αριθμούς, άλλα μαθαίνουν γεωμετρία με τα μοντεσσοριανά συστήματα. Και ο ηλεκτρονικός υπολογιστής έχει μεγάλη ζήτηση από τους μικροσκοπικούς μαθητές. Το μάθημα τελειώνει αλλά πριν φύγουμε, πρέπει να καθαρίσουμε. Βοηθάμε όλοι και τα μικρά μας χεράκια δασκαλεμένα από τις έμπειρες νηπιαγωγούς, τα καταφέρνουν μια χαρά.
Η Μαριάννα τα γνωρίζει όλα με τα μικρά τους ονόματα. Χαμογελάει ευτυχισμένη. Είναι στο στοιχείο της, όπως το ψάρι μέσα στο νερό.
-Μαριάννα τι άλλο αγαπάς στη ζωή εκτός από τα πλασματάκια?
‘’ Τον Γιώργο, τον άντρα μου και την κορούλα μου τη Ντένη, που είναι η καλύτερή μου φιλενάδα’’.