Μαριάννα Βιλδιρίδη, Μία παιδαγωγός με όραμα
Η Μαριάννα Χατζητόλιου –Βιλδιρίδη διευθύντρια της Σύγχρονης Μοντεσσοριανής Εκπαίδευσης, με πολύ σημαντικές σπουδές στον παιδαγωγικό τομέα, είναι μία από τις πιο δυναμικές και πιο γνωστές προσωπικότητες στο χώρο της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο.
Έχοντας αναλάβει τις πραγματικά μεγάλες ευθύνες της ανατροφής ενός παιδιού, δεν παύει να νιώθει η ίδια παιδί.
Μια ψυχή δοσμένη στα παιδιά
Το πτυχίο της Γαλλικής Φιλολογίας και αυτό του Τμήματος Θεατρολογίας και Ιστορίας της Τέχνης στο πανεπιστήμιο της Σορβόνης, δεν ήταν αρκετά για να ικανοποιήσουν το ανήσυχο πνεύμα της. Γι’ αυτό, το 1985 παρακολούθησε το μεταπτυχιακό τμήμα της Βυζαντινής Ιστορίας του ΑΠΘ και το 1991 πήρε μέρος στο άτυπο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του τμήματος Νηπιαγωγών του ίδιου πανεπιστημίου.
Ο χώρος του χρυσού, των κοσμημάτων και των αντικειμένων με λάμψη, με τον οποίο ασχολείται ο σύζυγός της, ποτέ δεν την ενδιέφερε. Έδωσε, λοιπόν, την ψυχή της στην ανατροφή του παιδιού της και, όταν έκρινε πως ήταν η κατάλληλη στιγμή, δημιούργησε το Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Προσχολικής Ηλικίας, τη «Σύγχρονη Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση» στις παρυφές του Πανοράματος.
Ένα εκπαιδευτήριο διαφορετικό από τα άλλα
Πρόκειται για ένα εκπαιδευτήριο που λειτουργεί βασισμένο στις μεθόδους της Ιταλίδας παιδαγωγού Μαρίας Μοντεσσόρι. Βασικό άξονά του αποτελεί η αρχή ότι το παιδί είναι και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένας μικρός, αλλά ολοκληρωμένος άνθρωπος.
ΕΡ.: Το όνομα Βιλδιρίδη παίζει ρόλο στην προσέλκυση γονιών και παιδιών;
Απ: Ίσως να μέτρησε για 1-2 μήνες, την πρώτη μόνο χρονιά. Εδώ δικοί μου, προσωπικοί φίλοι, ήρθανε και μου το είπαν ξεκάθαρα: «πρόκειται για το παιδί μας, ό,τι πολυτιμότερο έχουμε». Στον τομέα Παιδί δεν μετρά η φιλία.
«Η εποχή μας χρειάζεται ανανέωση και αλλαγές». Δε γίνεται να ζεις στον αιώνα της τεχνολογίας και να μην έχεις κομπιούτερ για την προσχολική αγωγή», λέει. «Εμείς προσφέρουμε έναν εκσυγχρονισμένο τρόπο εκπαίδευσης. Μια και η ίδια η Μοντεσσόρι είχε προβλέψει τις φοβερές ανακατατάξεις του καιρού μας και υποστήριζε ότι δεν πρέπει να είμαστε δογματικοί, είναι καθήκον μας να εκσυγχρονίσουμε την παιδεία».
ΕΡ.: Ποια ήταν τα ερείσματα που σας έκαναν να δημιουργήσετε αυτό το σχολείο;
Απ: Ήταν κάτι που μιλούσε μέσα μου. Ήξερα ότι εκεί μπορούσα να αποδώσω καλά, γιατί μ’ ενδιαφέρει οτιδήποτε αφορά τον άνθρωπο ως άτομο, ως συμπεριφορά, ως ψυχολογία, ως αντίδραση.
ΕΡ.: Η Μοντεσσοριανή αγωγή είναι σχεδόν άγνωστη στη Θεσσαλονίκη. Πιστεύετε ότι θα μπορούσε να επεκταθεί ως σύστημα και στα δημόσια σχολεία;
Απ: Γιατί όχι; Αρκεί να υπάρχει το εκπαιδευμένο προσωπικό και το ειδικό παιδαγωγικό υλικό. Θα ήταν ευχής έργον, γιατί αυτό το σύστημα βγάζει ισορροπημένους και έξυπνους ανθρώπους.
ΕΡ: Για ποιο λόγο δεν χρησιμοποιείται στην ελληνική εκπαίδευση;
Απ: Βασικά, για οικονομικούς λόγους. Πιστεύω, όμως ότι δεν θα συνέφερε κανένα κράτος να έχει ΄τοος έξυπνους πολίτες!
Η κ. Βιλδιρίδη οργανώνει πολλαπλές εκδηλώσεις πολιτισμού. Γενικά παίζει ενεργό ρόλο στα πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Αυτήν την εποχή, ετοιμάζει μια έκθεση με κούκλες και ζωγραφιές των παιδιών. Στους άμεσους στόχους της είναι ένα δημοτικό σχολείο. Θα το κάνει, όμως, όταν θεωρήσει ότι είναι πραγματικά έτοιμη. «Οι βιαστικές αποφάσεις, που λαμβάνονται υπό το κράτος της επιτυχίας, δεν οδηγούν στο σωστό αποτέλεσμα», τονίζει. Κλείνοντας, θα πρέπει να προσθέσουμε ότι το κουράγιο της είναι τεράστιο, αφού αυτόν τον χρόνο σπουδάζει με υποτροφία στο Παιδαγωγικό Κέντρο της Πανεπιστημιακής Κλινικής του Μονάχου. Παράλληλα έχει αρχίσει διδακτορικό στον τομέα Σύγχρονης και Ευρωπαϊκής Ιστορίας του Τμήματος Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, με θέμα την ιστορία της εκπαίδευσης στην Ελλάδα.