Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
09-23-2007
     
23/09/2007
SUNDAY

Εμπιστοσύνη στα παιδιά

(ΔΡ. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ, ΙΔΙΟΚΤΗΤΡΙΑ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΩΝ ‘’ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΟΝΤΕΣΣΟΡΙΑΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ-ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΒΙΛΔΙΡΙΔΗ’’).

-Φέρατε στην Ελλάδα τη Σύγχρονη Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση. Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο σύστημα και ποιες είναι οι βασικές αρχές του?

Η Μαρία Μοντεσσόρι συνήθιζε να περιγράφει τη λειτουργία της εκπαίδευσης σαν ‘’βοήθεια στη ζωή’’, σαν μια τέχνη που συνεπάγεται την ελεύθερη συνεργασία με τη φύση. Γι’ αυτό αρχή και βάση του Μοντεσσοριανού Συστήματος είναι η απελευθέρωση της εσωτερικής ζωής του παιδιού ήδη από τα πρώτα χρόνια της ζωής του, τότε που το πνεύμα είναι τόσο δεκτικό όσο ποτέ άλλοτε. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από τη δημιουργία ενός παιδευτικού περιβάλλοντος κατάλληλα οργανωμένου για τις ανάγκες του πειραματισμού, της δράσης και της εξέλιξης του πνεύματος του μαθητή. Σε αυτό το περιβάλλον το παιδί θα εκφράσει τις ανάγκες του, θα εκδηλώσει τις κλίσεις του και θα αναπτύξει τις ικανότητές του. Γι’ αυτό επέλεξα το Διεθνώς Αναγνωρισμένο Σύστημα Μοντεσσόρι, καθώς πιστεύω ότι συνδυάζει άριστα την εισαγωγή στη μάθηση με την πνευματική ανάπτυξη και τη συναισθηματική ολοκλήρωση.

-Η επαφή σας με τα παιδιά τι σας έχει διδάξει όλα αυτά τα χρόνια?

Κάθε παιδί έχει τη μοναδική ικανότητα να διδάσκεται μόνο του. Μέσα από το παιχνίδι, δηλαδή τη δημιουργική και ποιοτική απασχόληση με στόχο τη μάθηση και την ανάπτυξη της προσωπικότητάς του, το παιδί μπορεί να ανακαλύψει τον κόσμο μόνο του και να ικανοποιήσει τη δημιουργική του διάθεση. Αυτό είναι που πρέπει να αντιληφθούν οι γονείς, ώστε να περιορίσουν την εξαντλητική επιτήρηση και καθοδήγηση. Γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το παιδί που ζει σε ένα περιβάλλον το οποίο δημιούργησαν οι μεγάλοι με τον δικό τους τρόπο ζωής δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις δικές του φυσικές και ψυχικές ανάγκες.

-Διαθέτετε μια μεγάλη συλλογή από παιχνίδια. Πώς ξεκίνησε αυτή η ενασχόληση?

Όλα ξεκίνησαν, όταν μού χάρισαν μια συλλεκτική κούκλα η οποία με εντυπωσίασε τόσο πολύ, που σύντομα άρχισα να αναζητώ παρόμοιες. Αυτήν τη στιγμή η συλλογή ξεπερνάει τα 70.000 κομμάτια, τα οποία έχουν συγκεντρωθεί με κριτήριο την αυθεντικότητα. Η αναζήτηση σίγουρα δεν είναι εύκολη, όμως η ανάγκη μου να προσφέρω αυτήν την κληρονομιά στον τόπο μου είναι μεγάλη. Πολύ σύντομα, μάλιστα, θα κυκλοφορήσει το βιβλίο μου ‘’Παιδί-Παιχνίδι-Παιδεία-Πολιτισμός, Το Παιχνίδι μέσα στο χρόνο’’, το οποίο αναφέρεται στην εξέλιξη του χειροποίητου ελληνικού παιχνιδιού παγκοσμίως. Το βιβλίο αυτό πιστεύω θα αποτελέσει ένα μοναδικό εργαλείο για τους παιδαγωγούς, μια έκδοση-βοήθημα για τους γονείς όλων των παιδιών συμπεριλαμβανομένων και αυτών με ειδικές ικανότητες και πάνω απ όλα ένα ιστορικό ντοκουμέντο της ζωντανής πολιτιστικής κληρονομιάς.

-Τα μελλοντικά σας σχέδια πώς μοιράζονται ανάμεσα στις διαφορετικές δραστηριότητές σας?

Έχω ήδη κάνει τις πρώτες κινήσεις για τη δημιουργία ενός Μουσείου Παιδιού και Παιδικού Παιχνιδιού, που θα προσφέρει στέγη σε αυτήν την τεράστια συλλογή παιχνιδιών που έχω στην κατοχή μου. Στα μετέπειτα σχέδιά μου είναι να μετεξελίξω τα Εκπαιδευτήρια-Πολιτιστικό Οργανισμό ‘’Σύγχρονη Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση –Μαριάννα Βιλδιρίδη’’ σε ΄΄Μουσείο Παιδιού και Παιδικού Παιχνιδιού’’ με σύγχρονα παιδαγωγικά προγράμματα. Αυτό βέβαια, θα γίνει μακροπρόθεσμα, οπότε προς το παρόν συγκεντρώνω τις δυνάμεις μου, για να ‘’μοιράσω’’ τον εαυτό μου -κυριολεκτικά –ανάμεσα στο σχολείο, το Λαογραφικό Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης, στο οποίο είμαι Πρόεδρος, και την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία ‘’ΑΝΕΜΗ’’.