Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Το μουσείο

  • Φωτορεαλιστική απεικόνιση συνολικής άποψης
  • Φωτορεαλιστική απεικόνιση ημιυπαίθριου χώρου και σύνδεσης με τον περιβάλλοντα χώρο
Το Mουσείο

Το μουσείο Παιδιού και Παιχνιδιών (υπο ίδρυση) αποτελεί ένα συναρπαστικό και καινοτόμο μουσειακό έργο σε εξέλιξη στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη. Θα είναι το πρώτο απολύτως φιλικό προς το περιβάλλον και «έξυπνο» μουσείο βασισμένο στην αξία του έθνους, της ελληνικότητας. Με τα αναμενόμενα εγκαίνια το 2024, η δράση αυτή έχει την αμέριστη υποστήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα του οποίου τελεί. Η ιδρύτρια του μουσείου είναι η αναγνωρισμένη για το έργο της, συλλέκτρια Μαριάννα Βιλδιρίδη. Η κα Βιλδιρίδη είναι συγγραφέας, ιστορικός, κριτικός θεάτρου, και ειδικός παιδαγωγός η οποία έχει δημοσιεύσει μελέτες με βασικό θέμα το παιδικό παιχνίδι και για 35 χρόνια έχει επιτελέσει άοκνα και συστηματικά έρευνα που αφορά στη συλλογή αντικειμένων που συνθέτουν αυτό το θαυμάσιο έργο.

«Ένα μουσείο διδάσκει ήθος. Ένα μουσείο παράγει πνευματικό έργο.»

Δρ. Μαριάννα Βιλδιρίδη-Χατζητόλιου

H Στρατηγική

Μέσα από τη συλλογή της Δρ. Μαριάννας Βιλδιρίδη-Χατζητόλιου, όπου περιλαμβάνονται ελληνικά και διεθνή παιχνίδια καθώς και αντικείμενα παιδικής ηλικίας, από το 17ο αι. έως σήμερα, επιδιωκόμενος στόχος είναι μέσα από το παιχνίδι που αντιστέκεται στο χρόνο, να δημιουργηθεί μία καταγραφή ιστορική, λαογραφική, πολιτιστική, κοινωνική διαφορετικών εποχών, κοινωνιών, ψυχοσυνθέσεων και αξιών. Να γίνει το μουσείο μία διαδραστική πηγή ενέργειας, θετικής σκέψης, αυτογνωσίας και ψυχικής ευδαιμονίας, μία πρωτότυπη γέφυρα πολιτισμού, μεταξύ των χωρών όλου του κόσμου και της ελληνικής διασποράς.

 

Φωτορεαλιστική απεικόνιση εκθεσιακού χώρου

Ιστορία του Μουσείου

Πίσω από την ίδρυση του μουσείου Παιδιού και Παιχνιδιού βρίσκεται η δωρεά και προσωπική ενασχόληση της συλλέκτριας-παιδαγωγού Δρ. Μαριάννας Βιλδιρίδη-Χατζητόλιου με την αμέριστη υποστήριξη του δημάρχου Ιγνάτιου Καϊτεζίδη, συνοδοιπόρου του οράματος και υλοποίησης της συλλέκτριας. Συντελεστές, η Δρ. μουσειολογίας και παιδαγωγικής, Ντένη Βιλδιρίδη και ο επιχειρηματίας, Γιώργος Βιλδιρίδης. Η συλλέκτρια-παιδαγωγός είναι η ψυχή του μουσείου το οποίο είναι γεμάτο παιχνίδια και αντικείμενα από τον κόσμο του παιδιού και απαρτίζουν μία από τις σπουδαιότερες συλλογές σε ολόκληρο τον κόσμο. .

Η Συλλογή

Όλα μαζί τα αντικείμενα αποτελούν έναν κοινό αξιακό κώδικα για το παιδί, ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια ενός παιδιού. Mέσα από αυτήν την συλλογή θα γνωρίσει την παγκόσμια ιστορία με έμφαση την ιστορία της Ελλάδας, θα μάθει τον παιδαγωγικό ρόλο του παιχνιδιού, θα κατανοήσει τη διαφορετική εξέλιξη που γνώρισε το παιχνίδι από τόπο σε τόπο, από ιστορική εποχή σε ιστορική εποχή.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση εκθεσιακού χώρου

Παιχνίδια από τη Συλλογή Δρ. Μαριάννας Βιλδιρίδη-Χατζητόλιου

Στόχος του μουσείου

Η αποστολή του μουσείου είναι να συλλέγει, να διατηρεί και να εκθέτει παιχνίδια και συναφή αντικείμενα από διαφορετικές ηπείρους και ιστορικές περιόδους. Κύριος στόχος είναι η αναβάθμιση της ψυχαγωγίας, της ολιστικής μάθησης και κατανόησης του κόσμου των παιδιών και των ενηλίκων μέσω της βιωματικής εμπειρίας και της επαφής με το παιχνίδι. Στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων το μουσείο είναι ισχυρά συνδεδεμένο με τη γνώση και τη συμμετοχή μέσω πρακτικών χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς και με τη χρήση τεχνολογιών εμβύθισης. Επίσης το μουσείο έχει ως άμεσο στόχο να αξιοποιήσει τις διασυνδέσεις των διαφορετικών αξιακών συστημάτων και κουλτούρας, τη διάχυση, παρουσία  και χρήση των παιχνιδιών διαχέοντας τα τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. 

Θεσσαλονίκης Ιστορική Διαδρομή

Στην έκθεση του Μουσείου Παιδιού και Παιχνιδιού ενσωματώνονται μακέτες και οπτικοακουστικό υλικό της επιτυχημένης παιδαγωγικής προσέγγισης που δημιουργήθηκε από τη Σύγχρονη Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση – Μαριάννα Βιλδιρίδη «Θεσσαλονίκης Ιστορική Διαδρομή». Το διαθέσιμο υλικό ενθαρρύνει τους μικρούς αλλά και μεγάλους επισκέπτες να προσεγγίσουν την ιστορία της πόλης βιωματικά και με πολλούς τρόπους.

Στην εσωτερική αυλή ενός σπιτιού του 3ου αιώνα μ.Χ. Μακέτες και κούκλες

Η λύπη και η απογοήτευση είναι γραμμένη στα πρόσωπα των πυροπαθών (πυρκαγιά 1917). Δραματικό παιχνίδι

«Ήταν αρχέγονη ανάγκη των ανθρώπων να συλλέγουν. Είναι μεγαλειώδες το συναίσθημα για έναν συλλέκτη να φέρνει στο φως τα εκθέματά του. Τα εκθέματα λένε ιστορίες, ανοίγουν τη διανόησή μας.»

Δρ. Μαριάννα Βιλδιρίδη-Χατζητόλιου

Λόγια της συλλέκτριας

Σκοπός ζωής για μένα είναι το να συλλέγω και να αντιμετωπίσω το παλιό ως ένα μέσο ανάδειξης ποιότητας και πολιτισμού. Συλλέγοντας παιχνίδια συνειδητοποίησα πόσο άρρηκτα συνδέεται το σχολείο με το εκπαιδευτικό και πολιτιστικό έργο που παρέχει και το μουσείο που αναγεννάει τις ψυχικές δυνάμεις των ανθρώπων κι ενεργοποιεί τη δημιουργικότητα και τη φαντασία. Έτσι μπήκε μέσα μου ο σπόρος της ίδρυσης ενός μουσείου για το παιδί, και το παιχνίδι έτσι ώστε να αναδείξει την ιδιαίτερη ιστορική αλλά και παιδαγωγική αξία του παιχνιδιού σε κάθε εποχή και να θέσει ως κέντρο μελέτης κι έρευνας οτιδήποτε έχει σχέση με την παιδική ηλικία."

Απόσπασμα από το βιβλίο «ΜΕΤΑΒΑΣΗ» της Δρ. Μαριάννας Βιλδιρίδη-Χατζητόλιου, συλλέκτρια του Μουσείου, έτος έκδοσης 2020

Αναμφίβολα, το παιχνίδι είναι συνυφασμένο με την ύπαρξη του ανθρώπου. Είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο με το οποίο μπορούμε να διοχετεύσουμε γνώσεις, να μεταφέρουμε εμπειρίες, να καλλιεργούν ικανότητες ή και ακόμα να βελτιώνουμε αδυναμίες. Τα παιχνίδια αντίθετα με τους ανθρώπους που είναι πολλές φορές σκληρός, έχουν μια γλυκιά γλώσσα. […] Είναι αλήθεια ότι ο θεραπευτικός ρόλος του παιχνιδιού έχει κερδίσει έδαφος τα τελευταία χρόνια."

Απόσπασμα από το βιβλίο «Παιδί, Παιχνίδι, Παιδεία, Πολιτισμός. Το παιχνίδι μέσα στο χρόνο» της Δρ. Μαριάννας Βιλδιρίδη-Χατζητόλιου, συλλέκτρια του Μουσείου, έτος έκδοσης 2006

Η ιδιότητά μου ως συλλέκτρια 50.000 παιχνιδιών κι άλλων αντικειμένων σχετικών με το παιδί, με ώθησε αρχικά στην έκθεσή τους σε όλο το χώρο του σχολικού περιβάλλοντος, μετατρέποντας το έτσι σε ένα ζωντανό μουσείο. Κάθε έκθεμα είχε την ιστορία του που γινόταν γνωστή από εμένα ή τις νηπιαγωγούς έτσι ώστε να αποκωδικοποιούνται τα μηνύματα που μετέφερε. Έτσι τα παιδιά μάθαιναν να σέβονται και να αγαπούν τα εκθέματα ειδικά αφού μπορούσαν να τα αξιοποιήσουν και μέσω του παιχνιδιού. Το παιχνίδι, με την απελευθερωτική του δύναμη τα οδηγούσε σε κόσμους μαγικούς όπου αναπτυσσόταν η συναισθηματική τους νοημοσύνη κι αποφορτιζόταν κάθε ένταση."

Απόσπασμα από το βιβλίο «ΜΕΤΑΒΑΣΗ», της Δρ. Μαριάννας Βιλδιρίδη-Χατζητόλιου, συλλέκτρια του Μουσείου, έτος έκδοσης 2020